NEJKRÁSNĚJŠÍ VZPOMÍNKY NA SVĚTĚ JSOU TY, PŘI KTERÝCH ZJISTÍŠ, ŽE SE USMÍVÁŠ.

pátek 29. září 2017

OK SEX a NO STRESS

Když se dozvídám, jak je řapíkatý celer prospěšný, a že by nebylo špatné zařadit ho do jídelníčku, nadšení to ve mně zrovna nevzbudí. Jeho aroma mi dvakrát sympatické není, a tak se marně pokouším připravit ho tak, aby mi chutnal. Kromě toho, že ho nakrájím na kousky, uvařím a přidám do nějaké zeleninové směsi nebo polévky, mě dlouho žádný jiný recept na jeho přípravu nenapadá.
Ale všechno chce svůj čas, a tak se nakonec dočkám nápadu udělat z něj omáčku..


Na jednu porci potřebuji:

½ řapíkatého celeru
kousek másla
sůl
pepř
na špičku lžičky würzel
50ml smetany
4 vařené a oloupané brambory
hrst slunečnicových semínek

Řapíkatý celer rozeberu na jednotlivé řapíky, odkrojím spodní tvrdou část a škrabkou odstraním tvrdou slupku. Jde to špatně, protože vnitřní části řapíků jsou zaoblené, takže se nedá škrabkou dovnitř dostat. Překrojím si proto každý řapík ještě na půl a střed seříznu nožem. V kastrolu si rozehřeji kousek másla a přidám oškrábaný celer nakrájený na kousky. Chvíli ho restuji, až se rozvoní. Tahle vůně už se mi začíná líbit. Osolím, opepřím a ochutím trochou würzelu. Würzel je polévkové koření bez ochucovadel a glutamátů. Je poměrně drahé, takže s ním opravdu šetřím. Vše podliji troškou vody, přiklopím pokličkou a nechám dusit. Když je celer měkký, rozmixuji ho tyčovým mixerem dohladka a zjemním smetanou. Já použila ovesnou, protože jsem ji měla doma. Když jsem ale zjistila, co všechno obsahuje za přísady, a že ovsa je v ní pouhých 9% došla jsem k závěru, že snad příště bude lepší použít smetanu mléčnou. Nevím, proč bych měla konzumovat třeba zrovna xanthanovou gumu…
A mám hotovo. Omáčku tentokrát servíruji pouze s bramborami pečenými v troubě, ale dovedu si ji klidně představit k přírodnímu plátku kuřecího masa nebo třeba na těstoviny.



ZDRAVĚ – LEVNĚ – RYCHLE – CHUTNĚ

Zdravě:
Řapíkatý celer – je vynikajícím zdroje vitaminu C, obsahuje bílkoviny, vlákninu, vitamín B1, B2, karoten, draslík, sodík, vápník, fosfor, železo, hořčík.

Řapíkatý celer posiluje činnost ledvin, pohlavních žláz, je vhodný při artritidě, revmatismu a dně. Snižuje množství stresových hormonů a tím uklidňuje nervy.


 Řapík rovná se OK SEX a NO STRESS, musí tedy dostat čtyři plné lžíce! 

Levně:
Celý řapíkatý celer mě na trhu stál 20,- Kč. Levnější základní surovinu už snad ani chtít nemůžeme. Když připočítám kousek másla, smetanu a koření, jedna porce mě s pečenými bramborami vyšla zhruba 25,- Kč.


Cena 25,- Kč za porci teplého jídla opravdu za naplnění čtyř lžic stojí
Rychle:
Rychle by to bylo, nebýt toho babrání se s odstraněním tuhé slupky z řapíků celeru. To opravdu zabere trochu času, a navíc je to nezáživná činnost.


Tentokrát tedy pouze tři lžíce. Rychlostí přípravy se mezi favority tenhle pokrm nedostane.

Chutně:
Navzdory počátečnímu lehkému odporu k aromatu řapíkatého celeru musím říct, že omáčka z něj je skvělá. Určitě stojí za vyzkoušení. 


Za chuť plním čtyři lžíce, klidně bych i dala více.

Abych nezapomněla…,
nedej na první dojem. Ten, kdo se zdá bez vůně, uvnitř vůní oplývá.

29 komentářů:

  1. Milá Henrietko,
    opět skvělý recept! 😊 A díky za ten popis nežádoucích přísad v náhražkách mléka či smetany. Mnoho lidí si to bohužel neuvědomuje. Podobně je to i s bezlepkovými výrobky. 😱

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, od Tebe mě to fakt těší:-).
      Není to tak dávno, co jsem zrovna náhodou četla složení u takové krásné bezlepkové housky. Není to veselé počtení...
      Henrieta

      Vymazat
  2. Henrieto, omáčka vypadá lákavě :-) Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Henrietko, tvůj parádní postup opravdu svádí k vyzkoušení.
    Pro mne odpadá ten počáteční boj zařadit,či nezařadit do jídelníčku.. Já ho můžu snad i syrový.😉. Takže moc děkuji za recept a nádherný víkend ti ze srdíčka přeji.Z❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Zdeni, třeba se do této omáčky někdy pustíš. Já abych pravdu řekla jsem ještě syrový řapíkatý celer do pusy nedala:-). Možná, že budu překvapená až se někdy odhodlám...:-)
      Krásný večer Ti přeji
      Henrieta

      Vymazat
  4. Řapíkatý celer mám ráda syrový a namáčet si ho v dipu. A občas na něm dělám plátky masa.
    Hezký víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt taky syrový? Já to snad budu muset vyzkoušet...:-).
      Henrieta

      Vymazat
  5. Sice jsem ho ochutnala (syrový), ale nijak mě neoslovil ... Hezký víkend Henriet, D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý máme jiné chutě, ale zpracovaný za tepla má i jinou vůni než syrový.
      Pěkný večer Danko
      Henrieta

      Vymazat
  6. Já s řapíkatým celerem neumím vůbec pracovat - nikdy jsem ho nekoupila. Myslím jsem ho nikdy ani nejedla. Třeba si mne taky někdy najde...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem vlastně nováček, co se týče zpracování řapíkatého celeru. Ale mě už si našel, takže u něj asi zůstanu:-)
      Henrieta

      Vymazat
  7. Já ho miluju,sním balení za pár dní.Jen tak do ruky a jdu.Krásný víkend.Michaela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Tak to jsi vlastně šťastný člověk - OK SEX a NO STRESS!:-))
      A oloupeš tu tvrdou slupku nebo ho jíš i s ní?
      Henrieta

      Vymazat
  8. Já ho mám velice ráda, jak v syrovém stavu, kdy ho přidávám do salátů nebo přikusuji k jídlu, tak i ve formě pyré, kdy ho míchám s klasickým celerem.
    Nutriční poradce by vrněl blahem, je to skutečně vynikající zelenina, jen jí lidé moc neumí použít...takže tvůj recept je jednoznačně veliký přínos.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty taky syrový...?
      Ovšem řapíkatý celer ve formě pyré v kombinaci s bulvovým celerem může být také zajímavý. Máš pravdu, receptů je málo, tak snad se tento někomu hodí.
      Děkuji a pěkný večer
      Henrieta

      Vymazat
  9. Henriet, pod titulkem jsem opravdu nečekala recept na omáčku z řapíkatého celeru :-) To jsi mě pobavila.
    Řapíkatý celer používám také jen do polévek a děti mi ho pečlivě vybírají. Zaujalo mě i namáčet syrový do omáček, to bude mít asi nejvíc vitamínů, ale nejsem si jistá, jestli na mě jeho chuť nebude příliš intenzivní.
    Krásné babí léto!
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, to jsem ráda, že se to povedlo:-). Název Omáčka z řapíkatého celeru mi přišel takový fádní:-).
      Také mám obavu z té chuti za syrova, ale možná chuť nebude tak intenzivní jako ta vůně.
      Krásné dny i Tobě
      Henrieta

      Vymazat
  10. Já celer miluji. Řapíkatý přidávám třeba ke směsi na špagety a na klasickém dusím maso...to je dobrota :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, pod maso by vůbec taky nemusel být špatný...Díky za tip.
      Henrieta

      Vymazat
  11. Henrietko, mám to podobně. Řapíkatý celer mi také nic neříká, a vzhledem k tomu, že všechny zeleninové vařené výtvory jím sama(brokolicová, pórková, dýňová a jiné polévky), asi se do omáčky nepustím. Ale věřím, že chutná bezva.
    Hezkou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, vždyť já vařím na dvakrát. Můj muž je masožravec a já maso jím jen střídmě, takže většinou máme k jídlu každý něco jiného. Ne, že by to nebylo v té kuchyni někdy náročné...:-).
      Pěkné dny
      Henrieta

      Vymazat
  12. Řapíkatý celer si pěstuji už několik let na zahrádce. Postupně se učím ho používat, ale použití, jaké jste, Henrietko, skvěle podala, je moc zajímavé! Já ho zatím používám do polévek, omáček, do základů s cibulí, pod špagety je moc skvělý! Jen ještě nevím, zda se dá zakonzervovat či zmrazit, aby byl k použití i v zimě..Jak jen to jde, přihodím třeba i pár stonků ať do bramboračky, tak do jiných polévek. Díky za skvělé povídání o této rostlince. Myslím, že není zatím doceněna. Hezké podzimní dny, Libuš

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ho Libuško zkoušela vysadit vloni a vyrostl tak malý, že se ani nedal použít.
      Za další tipy moc děkuji, určitě ho vyzkouším jako základ třeba pod maso nebo i do špaget. S tím zamrazením nevím, možná bych ho oloupala, nechala přejít varem v osolené vodě, zchladila a pak zamrazila...Vyzkoušené to ale nemám.
      Měj se moc hezky a děkuji
      Henrieta

      Vymazat
  13. Henriet, tak ráda bych zdravé věci zařadila do jídelníčku! Bohužel, muž chce vše to "nezdravé". Před pár roky, jako čestný dárce, neměl v pořádku jaterní testy. I přes nařízenou dietu nic nedodržoval. Po třech týdnech dopadla kontrola na výbornou a ještě dostal od lékařky pochvalu, jak pěkně dietu dodržel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavlo, já se taky s takovými pokrmy u muže nechytám. To už jsem dávno vzdala:-). Takže vařím na dvakrát, pro sebe zdravěji a pro něj klasickou českou kuchyni.
      To víš, jak je pochvala od doktorky, s dietou se nechytáš:-).
      Měj se hezky
      Henrieta

      Vymazat
  14. Henrietko, tak vidíš, já řapíkatý celer miluju. Tvou omáčku určitě vyzkouším a v zimě dělám moc ráda salát: celer, kolečka pomeranče, vlašské ořechy, gorgonzola, olivový olej a trocha balzamica.
    Měj hezké odpoledne, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, salát vypadá na gurmánský zážitek....Celer oloupeš a dáváš ho tam za syrova nebo povaříš? Další skvělý tip jak sníst tak zdravou zeleninu.
      Děkuji
      Henrieta

      Vymazat
  15. No vypada to skvele a ja ho muzu i syrovy:-). M.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Vaše komentáře, vážím si každé zpětné vazby.
Jindra